Interne kwaliteitstoetsing

Naast de externe kwaliteitsdoorlichtingen door o.a. Qualicor Europe of de Vlaamse Zorginspectie houdt het AZ Sint-Maria ook zelf een vinger aan de pols via een intern kwaliteitstraject. We bewaken dus ook intern voortdurend de kwaliteit en de veiligheid binnen ons ziekenhuis. 

Zo’n intern kwaliteitstraject gebaseerd biedt ons de mogelijkheid om beter en flexibel aan te sluiten bij de behoeften van onze patiënten en onze organisatie. 

Interne audits

Eén van de kwaliteitscontroles in ons ziekenhuis die gebeuren zijn interne audits. Een interne audit is een objectieve en onafhankelijke evaluatie die beoogt een toegevoegde waarde te creëren bij het verbeteren van de organisatie in het kader van kwaliteit en patiëntveiligheid.

De interne audit wordt door een intern auditteam bestaande uit artsen, hoofdverpleegkundigen, verpleegkundigen, directeurs, leden van het verpleegkundig middenkader en de kwaliteitscel,… uitgevoerd.

Tijdens een interne audit worden alle aspecten of deelaspecten van een behandeling en de zorg binnen een bepaalde afdeling of doorheen het hele ziekenhuis geëvalueerd.

Voorts zijn er regelmatig veiligheidsrondes. Dit zijn korte observaties die in het ziekenhuis worden uitgevoerd. Hierbij wordt er een checklist gevolgd met ja/neen-vragen (in orde/niet in orde) om na te gaan of de gevraagde afspraken worden gevolgd. Deze veiligheidsrondes gebeuren onaangekondigd. Enkele voorbeelden van veiligheidsrondes zijn controle op vervaldatum van medicatie, (preventief) onderhoud medische apparatuur, handhygiëne, .... Op die manier willen we een realistisch beeld van de geleverde kwaliteit en patiëntveiligheid binnen ons ziekenhuis verkrijgen. 

Door het uitvoeren van interne audits, wil het ziekenhuis een betrouwbaar beeld van de huidige kwaliteit van zorg verkrijgen en verbeterpunten oplijsten en aanpakken.

Indicatoren

Door het meten en opvolgen van indicatoren, krijgen we zicht op onze prestaties op kwaliteitsvlak en kunnen we bijsturen waar nodig. Indicatoren zijn immers de basishandvaten voor een zelfevaluatie en bijsturing van ons ziekenhuisbeleid om zo vooruitgang te boeken. 

Waar mogelijk zijn deze gekoppeld aan de strategische beleidsvisie van ons ziekenhuis. Deze bieden hierdoor een leidraad om het ziekenhuis bij te sturen waar nodig. Indicatoren kunnen ook opgevolgd worden door externe instanties, maar ook op eigen initiatief van de afdeling of een Q-beleidsgroep.

Door middel van kwaliteitsborden op alle (zorg)afdelingen worden de resultaten van de geleverde zorg op een begrijpelijke, overzichtelijke en erg visuele manier weergegeven. Als ziekenhuis en afdeling willen we hiermee niet alleen de patiënten en hun familie informeren, maar ook verantwoording afleggen over de kwaliteit van de door ons geleverde zorg. Patiënten en hun familie/naasten kunnen de medewerkers hierover aanspreken.

Daarnaast zijn kwaliteitsborden ook een eenvoudige manier om iedere medewerker en zorgverstrekker actief te betrekken bij de zorgverlening en als team continue samen te werken aan kwaliteit en patiëntveiligheid.

Veilig (incident) meldsysteem

Ziekenhuismedewerkers worden gestimuleerd om via een intern meldsysteem alle (bijna-) incidenten met betrekking tot patiëntveiligheid te melden. Zo kunnen we de nodige preventieve acties ondernemen om incidenten in de toekomst te vermijden en de veiligheid van onze patiëntenzorg te garanderen.

Lees meer over het Veilig (incident) meldsysteem 

Cliëntbevragingen

We bevragen zeer regelmatig onze cliënten. Op die manier toetsen we de kwaliteit van onze zorg, de patiëntveiligheid en de beleving. Via zo’n cliëntbevragingen geven we hen ook inspraak in ons beleid. Op die manier kunnen we onze zorg waar nodig ook bijsturen. 

Voorts kunnen ook bevragingen georganiseerd worden voor medewerkers, externe zorgverstrekkers (zoals huisartsen) ... om de kwaliteit van de samenleving in kaart te brengen. 

De verzamelde informatie wordt geanalyseerd en aan de hand van de resultaten kunnen verbeteracties worden opgesteld. Lees meer hierover in onderstaand artikel: 'Jouw mening telt'

Risicoanalyses

Elke zorgorganisatie wordt dagelijks blootgesteld aan diverse risico’s. Die kunnen een gevaar in houden voor de patiënt, arts, medewerker, bezoeker of de organisatie in zijn geheel. Daarom is het belangrijk om deze risico’s in kaart te brengen en om mogelijke preventieve en prospectieve acties op te stellen om ze te beperken. 

Op die manier kunnen we incidenten voorkomen. Of kunnen we de schade ervan beperken mocht er zich zo'n incident voordoen. Zo maken we van ons ziekenhuis een veiligere zorg- en werkomgeving.

Jouw mening telt!

Jaarlijks worden er in het AZ Sint-Maria ongeveer 10 à 20 cliëntbevragingen georganiseerd. Deze zijn gericht op de verschillende afdelingen en doelgroepen. Niet enkel onze patiënten worden bevraagd, maar ook hun familie, (huis)artsen, … 

Enkele voorbeelden

In het (oncologisch) Dagziekenhuis mochten de patiënten plaatsnemen in verschillende nieuwe proefzetels. We informeerden naar de plus- en de minpunten alvorens een keuze te maken en over te gaan tot de aankoop. 

Omwille van de positieve ervaringen werden alle kamers op Materniteit en Pediatrie ingericht zoals deze proefkamer.

Op Materniteit werd een tijdlang een nieuwe proefkamer opgesteld en werd er geïnformeerd naar de ervaringen en belevingen van de kersverse ouders. Op die manier brengen we de wensen van onze patiënten in kaart en kunnen we hier ook rekening mee houden bij de aankoop of vernieuwing.

Lees ook:  De vernieuwde Materniteit is een feit
Een donkergroene smiley betekent: zeer tevreden, rood: niet tevreden. 

Smiley-bevragingen

Op heel wat afdelingen zijn er ook doorlopende bevragingen, de zogenaamde smiley-bevragingen. Door het invullen van een korte vragenlijst a.d.h.v. enkele smileys wordt de algemene tevredenheid van de afdeling in kaart gebracht. Deze vragenlijst bestaat uit een aantal algemene vragen, die op de meeste afdelingen aan bod komen, alsook enkele specifieke vragen, naargelang de afdeling waar men verblijft.

Klantvriendelijkheid: 85% geeft de maximale score

Deze vragenlijst bestaat uit een aantal algemene vragen, die op de meeste afdelingen aan bod komen, alsook enkele specifieke vragen, naargelang de afdeling waar men verblijft. Zo wordt op bijna elke afdeling de vriendelijkheid en houding van onze medewerkers bevraagd. 

Uit deze bevraging blijkt dat:

  • 85 % de maximale score geeft (donkergroen)
  • 10 % geeft score 3 op 4 (groene smiley)
  • 5 % geeft een oranje of rode score

We vinden dit thema zeer belangrijk en proberen dit continu op te volgen en acties te nemen indien dit thema minder loopt

Voorstelling team

Een ander topic dat continu wordt bevraagd, is het voorstellen van de zorgverleners met naam en functie. Uit de bevraging blijkt dat: 

  • 80% van de patiënten hierop de groene en donkergroene smiley aanvinkt (dus goed tot zeer goed).
  • 20% van de patiënten vindt dat hier verbetering mogelijk is (oranje en rood).

Dit thema brengen we regelmatig in de kijker. We trachten dit continu op te volgen door indicatoren of audits.

Dienstverlening Dagziekenhuis

Patiënten die terecht komen op het medisch en chirurgisch dagziekenhuis krijgen ook de kans een bevraging in te vullen. Hieruit blijkt dat de tevredenheid van de patiënten, doorheen alle thema’s, zeer hoog is. De voornaamste pluspunten (groen en donkergroen) die naar voor komen zijn: 

  • orde en netheid kamer
  • vriendelijkheid van de medewerkers 
  • veilig gevoel tijdens het verblijf

Maar de informatieverstrekking voor een opname of behandeling is dan weer voor verbetering vatbaar. Door middel van vernieuwde brochures en checklijsten proberen we de communicatie tussen de zorgverleners en de patiënten voortdurend te verbeteren. 

Obesiless

Het multidisciplinair traject, georganiseerd door Fysische Geneeskunde, de psychologen en diëtisten, wordt continu bevraagd in het ziekenhuis. Thema’s zoals de begeleiding van de verschillende disciplines, de praktische haalbaarheid, frequentie en zwaarte van het traject worden bevraagd. 

Globaal behalen we voor al deze thema’s een zeer mooie score (donkergroen). Het voornaamste mogelijks knelpunt is het vervolgtraject van deze sessies. Daarom organiseren we binnenkort een eerste terugkomdag.

Voeding en schoonmaak: 95% vindt kamers zeer net

In de zomer van 2024 is er een bevraging rond ‘voeding en schoonmaak’ gestart op nagenoeg alle hospitalisatiediensten. Door deze bevraging willen we als ziekenhuis inzicht verkrijgen in de tevredenheid van de voeding (naargelang de verschillende aangeboden diëten). We bevragen zowel de smaak, de presentatie, variatie, … van de verschillende maaltijden.

Daarnaast vinden we het als ziekenhuis ook zeer belangrijk dat onze patiënten in een mooie en propere kamer verblijven. Het verblijf in het ziekenhuis gaat immers veel verder dan enkel de zorg. Uit de bevraging blijkt dat meer dan 95 % van de patiënten tevreden of zeer tevreden is over de orde en netheid bij aankomst op kamer en tijdens het verblijf.

Een resultaat waar we fier mogen op zijn !