FAQ

1. Ik heb een vraag omtrent vrijwilligerswerk in het ziekenhuis, bij wie kan ik terecht?

Wens je een vraag te stellen m.b.t. het vrijwilligen binnen het AZ Sint-Maria? Dan kan je deze stellen aan onze vrijwilligerscoördinator.

  • Johan De Ryck, Pastoraal Werker en Vrijwilligerscoördinator van ons ziekenhuis
  • 02 363 63 26 
  • j.deryck@sintmaria.be

2. Hoe kan ik het ziekenhuis vlot bereiken?

Woon je in de nabijheid van het ziekenhuis, dan ben je wellicht het snelst als je met de fiets of te voet naar het ziekenhuis komt. Je kan als vrijwilliger gebruik maken van onze overdekte, afgesloten fietsenstalling.

Kom je van iets verder, of geef je de voorkeur aan een ander transportmiddel? Ook dan kan je ons ziekenhuis vlot bereiken: met de bus - met de trein -  met de wagen. Je wagen kan je tijdens het vrijwilligen gratis parkeren op onze parking. 

3. Waar moet ik me de eerste dag aanmelden?

Tijdens het persoonlijk gesprek met de vrijwilligerscoördinator zal je alle info krijgen die je nodig hebt als startende vrijwilliger: waar je dienst is, waar je je bij de start mag aanmelden, hoe en van wie je jouw badge krijgt, ...

4. Waarom krijg ik een badge en hoe moet ik deze gebruiken?

We vragen dat je de vrijwilligersbadge die je van ons krijgt binnen het ziekenhuis zichtbaar draagt. Deze identificeert jou naar patiënten en bezoekers toe.

De badge geeft je eveneens toegang tot de parking, zowel die voor bezoekers als voor medewerkers, en de verschillende ruimtes op een afdeling.

Verlies je je badge, verwittig dan zo snel mogelijk de personeelsdienst. Zij zullen de badge dan stopzetten en vervangen door een andere.
Je vindt de personeelsdienst in blok C, op verdieping -1, of kan hen contacteren via personeelsdienst@sintmaria.be en 02 363 63 16.
Let op; voor verlies van je badge wordt 10 euro aangerekend. 

5. Kan ik eten in het personeelscafetaria?

Als vrijwilliger kan je samen met de andere medewerkers eten in het personeelscafetaria, tegen dezelfde democratische prijzen.

Voor maaltijden kan je in het personeelsrestaurant (blok B, -1) terecht van maandag tot en met vrijdag tussen 11.30u en 14.00u (geen maaltijden op weekend- en feestdagen). 
Verder kan je er ook buiten de vermelde uren terecht om je eigen maaltijden te nuttigen.

6. Welke beroepskledij moet ik dragen tijdens het vrijwilligen?

De kerntaak van elke vrijwilliger is een luisterend oor zijn voor zorgvragers. Om deze kerntaak te ondersteunen is het best om in je dagelijkse burgerkledij te vrijwilligen.

Je moet je wel strikt aan de voorschriften houden wat ziekenhuishygiëne betreft.
Naar kledij toe betekent dit: korte mouwen, vrije voorarmen en handen en dus geen juwelen, horloges, kunstnagels of nagellak dragen.

7. Welke opleidingsmogelijkheden zijn er voor vrijwilligers?

Je kan deelnemen aan het ruime aanbod aan in-house-opleidingen en wordt ook op de hoogte gebracht van de opleidingen die specifiek voor vrijwilligers georganiseerd worden.

Jaarlijks zijn er minstens twee vormingen speciaal voor vrijwilligers.
Ook krijgen vrijwilligers een tijdschrift opgestuurd van PRESENT waar onder andere alle vormingen over heel Vlaanderen en Brussel voor vrijwilligers te vinden zijn en waar onze vrijwilligers gratis aan deel kunnen nemen.  

8. Waar bevindt mijn afdeling zich?

Op dit grondplan vindt je een dwarsdoorsnede per verdieping van ons ziekenhuis.

9. Wat moet ik doen op het eind van mijn vrijwilligersengagement?

Op het einde van je engagement lever je de badge in bij de personeelsdienst (blok D, +1).

Als je over arbeidskledij beschikt, plaats je deze in de KIA.

Heb je andere vragen? Dan kan je terecht bij onze vrijwilligerscoördinator.