We houden je altijd op de hoogte
In de moderne gezondheidszorg is een open communicatie tussen de cliënt en de zorgverleners van essentieel belang. Ook wanneer dingen in onze zorg anders lopen dan gepland, voeren we graag een eerlijke communicatie.
Open disclosure
Bij (bijna-)incidenten en incidenten waarbij de patiënt mogelijk schade kan ondervinden of als er een verstoring in het zorgplan is, brengen we je hiervan natuurlijk op de hoogte. Dit gesprek wordt ‘open disclosure’ genoemd en is aangewezen om tegemoet te komen aan zowel de behoeften van de patiënt, zijn familie of andere ondersteunende personen als aan de behoeften van de betrokken zorgverleners. En op die manier blijft ook de vertrouwensrelatie tussen patiënt en zorgverlener gewaarborgd.
Transparantie en openheid
Bij medische incidenten of zorggerelateerde incidenten met medische gevolgen doet de arts dit. In andere gevallen kan een medisch of verpleegkundig diensthoofd de communicatie verzorgen. Maar transparantie en openheid zijn altijd onze sleutelwoorden.
- We brengen je op de hoogte van het feit dat er een incident werd gemeld.
- De zorgverlener legt duidelijk uit wat er precies is gebeurd en wat de schade is van het incident.
- Als niet alle informatie meteen beschikbaar is, brengen we je hiervan ook op de hoogte. In zo ’n situatie wordt uitgelegd dat verder onderzoek volgt.
- De genomen maatregelen worden zo duidelijk mogelijk toegelicht.
- We luisteren naar jouw ervaringen, vragen en bezorgdheden.
- De zorgverlener vraagt of verdere ondersteuning nodig is en verwijst indien nodig door naar de Ombudsdienst.
Kwaliteitsvolle en veilige zorg
Deze aanpak past in de strategische visie van het AZ Sint-Maria: namelijk het streven naar kwaliteitsvolle en veilige zorg waarbij de patiënt en zijn familie centraal staan en waar de medewerkers kunnen werken in een gezond en aangenaam werkklimaat.