Gevonden, beschadigde of verloren voorwerpen
Het AZ Sint-Maria is niet aansprakelijk voor verlies, beschadiging of diefstal van eigendommen van patiënten en/of bezoekers.
Als patiënt/bezoeker ben je verantwoordelijk voor de door jou meegebrachte voorwerpen. Daarom raden wij je aan om geen grote geldsommen of waardevolle voorwerpen mee te brengen naar het ziekenhuis. Bewaar zeker geen waardevolle voorwerpen of grote geldsommen op je kamer. Laat deze zaken thuis.
Heb je bij een opname toch kostbaarheden bij, geef ze dan mee aan familie of bewaar deze in het kluisje op je kamer. Op alle kamers zijn er kluisjes, maak er maximaal gebruik van. Onze verpleegkundigen zullen je hierbij graag helpen.
Wanneer je je wagen op de parking van het ziekenhuis achterlaat tijdens een bezoek, consult of opname, laat ook daar geen waardevolle zaken achter en sluit de wagen zorgvuldig af.
Een voorwerp gevonden in het ziekenhuis?
Geef het voorwerp af aan een medewerker op de dienst waar je het gevonden hebt of aan het centrale onthaal van het ziekenhuis. Onze medewerkers stellen alles in het werk om de rechtmatige eigenaar te contacteren indien identificatie mogelijk is. Indien dit echter onmogelijk is, wordt het voorwerp geregistreerd als verloren voorwerp conform de voorwaarden bepaald in het volgende punt.
Een voorwerp verloren in het ziekenhuis?
Neem in eerste instantie contact op met de dienst of verpleegeenheid waar je denkt dat je iets verloren bent of met het centrale onthaal van het ziekenhuis.
- Gevonden voorwerpen die niet onmiddellijk aan de rechtmatige eigenaar kunnen worden geretourneerd, worden op een uniforme manier geregistreerd als verloren voorwerp en in bewaring gehouden op onze dienst Onthaal met een maximum bewaartermijn van 6 maanden.
- Na deze termijn van 6 maanden kan het ziekenhuis vrij beschikken over de voorwerpen.
Hou er rekening mee dat volgende voorwerpen niet gedurende een periode van 6 maanden worden bewaard, maar slechts voor de volgende kortere termijnen:
Onmiddellijke verwijdering: goederen die schadelijk kunnen zijn voor de openbare hygiëne, de gezondheid of veiligheid
Gedurende 24 uur:
- Bederfbare levensmiddelen
- Medicatie waarvan de houdbaarheidsdatum is overschreden
- Bevuilde kledij
- Geopende toiletartikelen zoals shampoos, tandpasta enz.
Deze goederen zullen na het verstrijken van bovenstaande termijnen worden vernietigd.
Indien je melding wil maken van een verlies, geef dan concreet aan:
- Wat je verloren bent: geef duidelijke kenmerken door, eventueel met foto.
- Waar je denkt dat je het verloren bent.
- Wanneer je het verloren bent.
- Geef je contactgegevens door.
Hoe een verloren voorwerp melden?
- Via het onthaal!
- 02 363 12 11 (tijdens de openingsuren)
- Via het webformulier
Vergoeding van waardevolle verloren of beschadigde voorwerpen
Indien een waardevol voorwerp verloren of beschadigd wordt tijdens je verblijf of bezoek aan het ziekenhuis, betekent dit niet dat je automatisch wordt vergoed door het ziekenhuis.
Op vraag van de melder kan een aangifte gedaan worden bij de verzekering van het ziekenhuis. Deze komt enkel tussen wanneer kan aangetoond worden dat het schadegeval te wijten is aan een fout of nalatigheid vanwege het ziekenhuis of onze medewerkers. Indien dit niet kan worden vastgesteld, blijf jij als eigenaar van het voorwerp zelf aansprakelijk.
Alleen de verzekeringsmaatschappij kan oordelen of er al dan niet in een tussenkomst kan worden voorzien. Het ziekenhuis zelf bepaalt dit niet. Het feit dat een dossier aan onze verzekering wordt overgemaakt, betekent dus niet dat je altijd en integraal wordt vergoed. De verzekering houdt altijd rekening met bijvoorbeeld slijtage of tussenkomst van het ziekenfonds wanneer na grondig onderzoek uiteindelijk tot een waardebepaling wordt beslist. De afhandeling van het dossier gebeurt rechtstreeks tussen de melder en de verzekeringsmaatschappij.
- Heb je nog vragen? Neem contact op met onze ombudsdienst: ombudsdienst@sintmaria.be.
- Indien je vermoedt dat een waardevol voorwerp gestolen werd, kan je steeds aangifte doen bij de politie.