Urgentiezorg in beweging

Actua nieuws

De Urgentiedienst van AZ Sint-Maria Halle kreeg de voorbije jaren steeds meer patiënten over de vloer. Tussen 2014 en 2024 steeg het aantal spoedcontacten met ruim 68%. Om ook in die omstandigheden hoogwaardige zorg te blijven garanderen, werd de werking van onze Urgentiedienst grondig vernieuwd. Het resultaat is een dynamische dienst die elke dag bewijst dat snelheid en kwaliteit van zorg perfect hand in hand kunnen gaan. Voor elke patiënt, op elk moment.

Spoedcontacten AZ Sint-Maria Halle

Kwaliteitsvolle zorg start met verpleegkundig gestuurde triage en een strakke flow

 De triage vormt het hart van onze werking: hier wordt voor elke patiënt bepaald welke zorg het eerst nodig is. Sinds september gebeurt deze inschatting niet meer door artsen, maar door gespecialiseerde triageverpleegkundigen. Ze beschikken over een bijzondere beroepstitel (BBT) en zijn uitstekend opgeleid om snel en gestandaardiseerd de urgentiegraad te bepalen aan de hand van de wetenschappelijk goed onderbouwde Emergency Severity Index (ESI). Een ervaren urgentie-arts fungeert als medisch floormanager en is aanwezig in de triageruimte. Hij bewaakt de operationele flow en zorgt ervoor dat elke patiënt tijdig, veilig en doelgericht wordt geholpen

Gerichte medische opvang in gespecialiseerde zones 

Na de triage worden patiënten door de urgentie-arts onderzocht en behandeld in de passende zorgzone: Acute Care, High Care of Fast Track. Door de triage toe te vertrouwen aan triageverpleegkundigen, kunnen we het aantal behandelende artsen overdag uitbreiden van twee naar drie. Dat vertaalt zich in meer artsentijd per patiënt, en dus meer zorgkwaliteit, aandacht en een vlottere doorstroom. ’s Nachts blijven twee artsen permanent beschikbaar. Door mensen en middelen beter op elkaar af te stemmen, zorgt deze vernieuwde organisatie voor een vlottere werking. Zo voorkomen we dat het te druk wordt op Urgentie en beperken we de wachttijden tot een minimum.

Een sterk team als fundament 

Onze Urgentiedienst groeit en vernieuwt. Nieuwe artsen brengen extra expertise en energie mee, wat zorgt voor een dynamisch en hecht team. We investeren ook doelbewust in hoogopgeleide verpleegkundigen met een grote mate van zelfstandigheid. Want ervaring leert dat dit de betrokkenheid, het werkplezier en uiteindelijk de zorgkwaliteit van het team bevordert. Via gerichte trainingen versterken we de samenwerking tussen artsen en verpleegkundigen en stimuleren we een cultuur van open dialoog, waar iedereen zich gehoord en ondersteund voelt. Voor de ontwikkeling van medische protocollen en opleidingen werken we graag samen met de Urgentiedienst van het UZ Brussel

Dr. Colin Cordemans Medisch diensthoofd Urgentie & Intensieve Zorg

In de organisatie van de patiëntenstromen hanteren we een tweesporenbeleid. Enerzijds blijft 'Treat first what kills first' ons leidend principe: patiënten in een kritieke toestand krijgen steeds absolute prioriteit. Anderzijds zetten we voor patiënten met beperkte of klachtgerichte problemen sterk in op snelle, veilige zorg via de Fast Track. Dankzij gestandaardiseerde protocollen kunnen zij efficiënt onderzocht en behandeld worden, wat de tijd tot ontslag van de Urgentiedienst verkort.

Comfort, privacy en heldere communicatie 

Al van bij de triage is patiëntgerichte zorg een volwaardig onderdeel van onze aanpak. Pijn, misselijkheid en braken evalueren en behandelen we onmiddellijk. We zorgen ook voor een correcte en comfortabele houding van de patiënten. Gesprekken en onderzoeken vinden zoveel mogelijk plaats in een opnamekamer, niet op de gang. Wie opgenomen moet worden, stroomt zo snel mogelijk door naar de meer comfortabele opvang op de hospitalisatieafdeling. Wie veilig naar huis kan, wordt helder geïnformeerd over de resultaten en het vervolg van het zorgtraject. Patiënten kunnen ook de actuele drukte op de dienst volgen via onze online druktemeter, dat schept in alle transparantie realistische verwachtingen.

Samen voor een vlot zorgtraject 

De Urgentiedienst is geen eiland. We versterken de samenwerking met de andere ziekenhuisdiensten en de huisartsen om de patiëntenstroom verder te optimaliseren. Overcrowding is immers geen spoedprobleem, maar een flowprobleem. En dat vraagt om samenwerking, organisatie en visie.