Urgentieteams focussen op aangepaste zorg voor 75-plussers
07 Oktober 2024 Actua nieuwsOnze urgentieteams zien de vergrijzing ingrijpend toenemen. Zo’n 20% van de zorgvragers op de Urgentiedienst is ouder dan 75. Een spoedopname kan voor hen ontredderend zijn. Om dit zoveel mogelijk te beperken, neemt de Urgentiedienst een aantal maatregelen. Een overzicht door medisch diensthoofd Nick Vermeersch en hoofdverpleegkundige Pascal Hoddaers.
Specifieke risico’s boven de 75
Een spoedopname kan voor verwarring zorgen bij oudere patiënten. Ze worden verzorgd in een vreemde omgeving. Ook de artsen en verpleegkundigen die voor de diverse onderzoeken langskomen, zijn voor hen onbekenden.
“Een dergelijk verlies aan houvast en controle kan bij 75-plussers tot delier (of plotselinge verwardheid) leiden. Zelfs bij personen die doorgaans nog een goed besef van ruimte en tijd hebben”, vertelt medisch diensthoofd Nick Vermeersch.
“Op een urgentiedienst is het bovendien onmogelijk fulltime bewaking aan bed te voorzien. Patiënten die alleen zijn, proberen soms zélf op te staan om naar het toilet te gaan, in plaats van het belsysteem te gebruiken. Dat kan valpartijen en kwetsuren veroorzaken. Ouderen die te lang liggen, riskeren dan weer doorligwonden. Ook nuchter blijven voor bepaalde onderzoeken is niet zonder gevaar. 75-plussers die met malnutritie kampen, lopen daardoor extra risico op ondervoeding”, aldus Vermeersch.
Communicatie, opleiding en Geriatrische Liaison
Om dergelijke risico’s tot een minimum te beperken en de patiënt snel en efficiënt te helpen, geldt een strikte meldingsplicht voor de urgentieteams. Ze moeten verschillende screeningsprofielen invullen én digitaal registreren in het medisch patiëntendossier (KWS).
“Op basis van deze info evalueert de Interne Geriatrische Liaison de algemene toestand van de patiënt en wordt een zorgplan opgesteld naar de verschillende disciplines toe. Zo belanden ouderen binnen ons globale vangnet snel in de juiste handen en minimaliseren we de verblijfsduur op de dienst Urgentiegeneeskunde”, verduidelijkt hoofdverpleegkundige Pascal Hoddaers.
“Het spreekt voor zich dat ook een permanente vorming van onze teams in deze onontbeerlijk is. Jaarlijks zijn er opleidingen en infomomenten over diverse thema’s als decubitus, wondzorg, ondervoeding, slikproblemen of valrisico. Naast de interne communicatie staat ook informatie naar (én van) de familie, de huisarts en de woonzorgcentra centraal. Dit is immers van fundamenteel belang om rekening te kunnen houden met antecedenten, medicatie of wilsbeschikking”, besluit Hoddaers.
Tips voor de huisarts
Verwijs je oudere patiënten door naar de Urgentiedienst? Bereid ze dan zo goed mogelijk voor om verwarring en delier te voorkomen.
Leg hun uit:
- waar ze terecht zullen komen
- wat er precies zal gebeuren
- wie ze allemaal zullen zien
- hoe lang de onderzoeken kunnen duren
- …
Verwacht je na de urgentieonderzoeken een opname in het ziekenhuis? Neem dan best al meteen contact op met de opnamedienst.
Laatst aangepast door dienst Communicatie in samenwerking met An Verplancke, 21 oktober 2024