Samen verder bouwen aan innovatie en mensgerichte zorg
19 Augustus 2025 Actua nieuwsOp 1 september staat Nick Marlein precies een half jaar aan het hoofd van het AZ Sint-Maria. In een interview met ons medisch magazine ZenneZorg licht de nieuwe algemeen directeur zijn toekomstvisie toe en verklapt hij ook waarom hij de zee heeft geruild voor de Zenne.
Voor wie u nog niet kent: wie is Nick Marlein?
Nick Marlein (algemeen directeur): “Wel, ik ben 40 jaar en woon, samen met mijn vrouw en twee kinderen, in Brugge. Ik hou van voetbal, muziek, padel en van hard werken. Met een sterk team projecten realiseren waarin we samen rotsvast geloven, daar ga ik voor. Dat is ook wat ik de voorbije jaren op professioneel vlak heb gedaan. Met Klief verbeterden we de patiëntenzorg, versterkten we de multidisciplinaire samenwerking en groeiden we uit tot een referentie in functionele revalidatie. Dankzij het partnerschap met AZ Sint-Jan integreerden we nieuwe technologieën, breidden we het artsenteam uit en boden we innovatieve therapieën aan. De noden van de patiënt zijn steeds het uitgangspunt, evenals een transparante kostprijs. De diverse doelen die we realiseerden, kregen tot slot hun vertaling in de nieuwe branding van het revalidatieziekenhuis. In het Zeepreventorium hebben we met heel veel toewijding van het personeel en dankzij een multidisciplinaire aanpak een warme stempel kunnen drukken op de revalidatiezorg. Die mensgerichte aanpak om kinderen en jongeren te leren omgaan met hun chronische aandoening, bezorgde ons zelfs de erkenningen ‘Andere zorgorganisatie van het jaar’ en ‘Europees expertisecentrum voor obesitas’."

Wat is uw recept om dergelijke objectieven te bereiken?
Nick Marlein: “Mensen zijn onze grootste troef. Wat kunnen onze medewerkers? Hoe laten we hen zichzelf zijn en groeien in hun rol? Om het DNA van Klief en het Zeepreventorium te definiëren, voerden we systematisch diepgaande gesprekken met alle medewerkers uit de verschillende disciplines en bedrijfstakken: leidinggevenden, nieuwkomers, anciens … We ontdekten wat hen drijft en welke verwachtingen ze hebben. Die mensgerichte aanpak leverde waardevolle inzichten op. Bijvoorbeeld dat interimjobs voor ons geen optie waren en dat een volwaardige bestaffing meer gemotiveerde mensen naar de zorg trekt. Ook een uitgesproken ‘merk’ en 'identiteit' zijn belangrijke troeven.“
Wat heeft u overtuigd om de Zee te ruilen voor de Zenne?

Nick Marlein: “Hoewel ik niet op zoek was naar een nieuwe uitdaging, voelde ik toch dat de lijnen zowel voor het Zeepreventorium als voor Klief waren uitgezet en dat de zaken liepen zoals gepland. Missie geslaagd. Op dat moment werd ik gecontacteerd met de vraag of ik geen interesse had in de functie van algemeen directeur van het AZ Sint-Maria.
Niet meteen vlak bij de deur, maar wel een mooie uitdaging, die bovendien volledig in lijn leek te liggen met mijn visie op zorg. Het aanwezige potentieel verder aanboren, de pijnpunten van vandaag het hoofd bieden, vooruitgaan met een sterk team, mensen laten inzien waartoe ze samen in staat zijn… het triggerde mij en trok me al snel over de streep.“
Hoe ziet u uw rol in ons ziekenhuis?
Nick Marlein: “Mijn ervaringen leren mij dat samenwerking een speerpunt is voor elke organisatie. Functionele samenwerking, gericht op concrete doelen. Daarom maak ik met iedereen graag goede afspraken. Ik hou van duidelijk geformuleerde objectieven. Heldere communicatie, open gesprekken, onderhandelingen en compromissen horen daar allemaal bij. Voor mij is een goede samenwerking er één waar zowel de organisatie als de medewerkers beter van worden (en waarbij ik mezelf uiteindelijk overbodig maak). Ook vind ik dat een algemeen directeur zichtbaar en aanspreekbaar moet zijn. Vanuit mijn rol als ambassadeur wil ik dan ook volop mensen ontmoeten, verhalen sprokkelen, weten wat er leeft onder de medewerkers en bij de partners met wie we samenwerken. Iedereen is voor mij even belangrijk en even welkom met zijn of haar vragen, ideeën of suggesties. Alles is bespreekbaar en wat zinvol en realistisch is (en binnen de visie past), daar gaan we voor.“
Voor mij is een goede samenwerking er één waar zowel de organisatie als de medewerkers beter van worden
De medische wereld staat voor moeilijke tijden. Kunnen we ons daarop voorbereiden?
Nick Marlein: “Elke generatie kent moeilijke momenten. Wie tijdig anticipeert met een helder verhaal, kan veel aan. Daarom is het belangrijk om scherp te stellen waar we voor staan, wat onze sterktes zijn en waar we in uitblinken. Hospitality is daarbij heel belangrijk. We moeten patiënten een welkom gevoel geven met o.a. lekkere, gezonde voeding, professionele zorg en een warme beleving. Maar we moeten ook continu inzetten op verdere professionalisering en verbetering van infrastructuur en methoden. En last but not least: als we onze missie en visie doortrekken in alle afdelingen en op alle niveaus van het ziekenhuis, dragen we een duidelijke identiteit uit. Een klaar en helder DNA, waarmee we makkelijker andere partners aantrekken. En zo belanden we opnieuw bij het thema samenwerking, als sleutel tot succes. Ik ben dus niet bang voor morgen, maar sta helemaal klaar om samen met alle medewerkers, patiënten en stakeholders verder te bouwen aan een ziekenhuis waar kwaliteit en mensgerichtheid hand in hand gaan!“

Laatst aangepast door dienst Communicatie in samenwerking met An verplancke, 19 augustus 2025