Als patiënt of familie kan u een belangrijke bijdrage leveren voor uw veiligheid. Een onoplettendheid of verkeerde informatie kan soms grote gevolgen hebben op het resultaat van uw behandeling of herstel. Het is goed om als patiënt of familie zelf ook alert te blijven. Hierbij enkele tips.
1. Geef correcte informatie over uw gezondheidstoestand door aan de zorgverstrekkers
Het is voor uw gezondheid heel erg belangrijk om correcte informatie te verstrekken aan de artsen en zorgverleners. Hou geen informatie achter die belangrijk kan zijn voor het genezingsproces, de zorgverlening of het verblijf. Meld bijvoorbeeld aan welke materialen en/of geneesmiddelen u allergisch bent, geef alle operaties die u in het verleden ondergaan hebt door, geef aan aan welke ziektes u momenteel lijdt, geef uw medicatielijst aan de zorgverstrekker.
2. Geef volledige en correcte medicatielijst door
3. Vraag uitleg, u heeft recht op volledige en correcte informatie
Bij een geplande opname zullen we u informeren over de diagnose, de behandeling of ingreep en het te verwachten genezingsproces met de meest voorkomende complicaties alsook alternatieven worden u voorgeled. Noteer uw vragen zodat u deze met de zorgverleners kunt bespreken. Indien iets niet duidelijk is, geef dit dan door aan de zorgverlener en vraag voor meer uitleg, u heeft hier recht op.
Alle informatie over uw verblijf en genezingsproces wordt vertrouwelijk behandeld.
4. Help mee aan een correctie identificatie
Voor elke zorgtoediening zal er gevraagd worden naar uw naam, voornaam en geboortedatum. Deze informatie zal gecontroleerd worden met uw identificatiebandje of ticketje dat u bij inschrijving heeft ontvangen. Draag daarom steeds het identificatiebandje. Doe het polsbandje NIET uit voor u het ziekenhuis verlaat. Controleer zelf ook of de gegevens correct en leesbaar zijn. Indien u geen bandje gekregen heeft, u bent het bandje verloren, gegevens zijn niet correct of zijn onleesbaar, meld dit onmiddellijk aan een medewerker van de afdeling. Indien u bij inschrijving een ticket ontvangen heb, houd dit dan gedurende uw volledige bezoek aan het ziekenhuis goed bij!
5. Help mee aan een goede handhygiëne binnen het ziekenhuis
Om de verspreiding van bacteriën tegen te gaan en infecties te voorkomen, zijn propere handen belangrijk en zijn basisvereisten voor handhygiëne noodzakelijk zoals geen juwelen rond de pols en vingers, verzorgde en korte nagels zonder nagellak, geen gelnagels en korte mouwen zodat de voorarmen vrij zijn.
Iedere medewerker, patiënt of bezoeker dient hieraan bij te dragen! Ontsmet regelmatig uw handen met behulp van de beschikbare handalcohol. Was ook uw handen met water en zeep wanner ze bevuild zijn en droog ze goed af, zowel vóór en na het eten, als na elk toiletbezoek. Raak de wonden, katheters en verbanden niet aan met de handen om infectie te vermijden. Spreek gerust ook de zorgverleners aan bij het niet correct uitvoeren van de handhygiëne. Zuivere handen verkleinen immers de kans op infecties.
6. Volg de instructie van de arts en verpleegkundigen goed op
Volg het advies van de arts en verpleegkundigen steeds goed op en neem correct uw medicatie in zoals geadviseerd, om een goed slagen van de ingreep of therapie te verzekeren.
Richtlijnen met betrekking tot bezoek: familie en naasten die ziek zijn, komen beter niet op bezoek om infecties te vermijden, zowel voor u als voor hun.
Laat het ons weten wanneer u recent gevallen bent. Breng gesloten schoenen en pantoffels met een goede antislipzool mee, zodat u steviger in uw schoenen staat. Info hierover is verkrijgbaar bij de ergotherapeut, kinesitherapeut of verpleging van de afdeling. Zet uw bed in de laagste stand. Zorg voor een nette en droge vloer. Meld een natte vloer aan de verpleeg- of zorgkundige. Vraag een looprekje of een wandelstok wanneer u zich onzeker voelt bij het stappen. Neem voldoende tijd en vraag om hulp bij het rechtstaan. Zeker de eerste keer na een ingreep! Gebruik de alarmbel om hulp te vragen en wacht tot de verpleging bij u is om op te staan. Als de verpleging uw kamer verlaat, let er dan op dat de alarmbel steeds binnen handbereik ligt.
8. Help decubitus tegen te gaan
Decubitus of doorligwonden zijn een letsel van de huid als gevolg van te lang in dezelfde houding te liggen of te zitten. Dit zonder te bewegen. Hierdoor wordt er een aanhoudende druk veroorzaakt, wat letsels kan geven.
Indien u niet uit bed komt, heeft u onvoldoende beweging of u bent rolstoel-/zetelgebonden, dan loopt u het risico op decubitus. U kan echter meehelpen om decubitus te voorkomen door:
9. Help mee een thrombose te voorkomen
Na een chirurgische ingreep, bij zwangerschap, bij gipsimmobilisatie, bij kanker of bij langdurige bedlegerigheid verhoogt de kans op thrombosevorming in de grote vaten voornamelijk t.h.v. de beenvaten. Indien u tot één van deze categorieën behoort, vraag dan pro-actief aan de medewerker of u geen thromboseprofylaxie nodig hebt. Daarenboven is het aangeraden om zoveel mogelijk met de benen te bewegen of rond te stappen indien mogelijk.
10. Help mee uw pijn te voorkomen
Hevige pijn veroorzaakt een stressrespons in het lichaam met o.a. een negatieve invloed op de stolling, wondheling, comfort,… Het verhindert een vlot herstel, terugkeer naar huis en doet de kans op het ontwikkelen van chronische pijn toenemen.
Pijn is echter van patiënt tot patiënt verschillend. In het AZ Sint Maria Halle vinden we uw pijn een belangrijke parameter. Daarom wordt pijn hier systematisch gemeten en geregistreerd. Wanneer een zorgverstrekker uw pijnscore zou vergeten zijn, spreek deze er zelf over aan en geef zelf uw pijnscore aan:
11. Help mee de zorg elke dag te verbeteren door uw patiëntenervaring te delen met ons
We streven binnen het AZ Sint Maria Halle naar veilige en kwaliteitsvolle zorg waarbinnen de noden van de patiënt centraal staan. Het kan echter zijn dat, ondanks de geleverde inspanningen, u niet helemaal tevreden bent over uw ziekenhuisbezoek of –verblijf.
Om hier een overzicht van te kunnen krijgen, organiseren we op regelmatige tijdstippen patiënttevredenheidsbevragingen waarin we peilen naar wat u positief vond, maar ook wat volgens u anders of beter kan. Deze bevraging gebeurt op basis van een korte enquête of het aanduiden van een smiley. Vul deze zeker in en bezorg aan een medewerker van de afdeling waar u opgenomen was of deponeer in de daarvoor bestemde brievenbussen. Zo kunnen we verder werken aan de kwaliteit en veiligheid van de geleverde zorg.
Indien u klachten of suggesties over de geleverde zorg heeft, kunt u ook steeds contact opnemen met de ombudsdienst.